fredag 7 augusti 2015

5/8: Ok, nu kör vi höststräck

Tygelsjöbäckens mynning, utsikt norrut mot Klagshamn 5/8

Jag har tagit det lugnt ett tag, varit i Norrland och cyklat korta turer bara för att hålla igång. Men nu har min favoritdel av det skånska fågelåret, höststräcket, kommit igång. Än så länge är det mest starar, en del måsar och framför allt vadare som är igång. Och det var just vadare som var målet med den första riktiga cykelturen efter sommarvilan. Jag kollade flera olika ställen längs kusten söder om Klagshamn och ner mot Foteviken. Det blev också en del botanik på de fina strandängarna sydväst om Gässie Villastad.

Utdelningen var god. Bäst var det vid Tygelsjöbäckens mynning där det finns fina gyttjestränder för närvarande. Här såg jag en småsnäppa (#216) i en flock Calidrisvadare som annars bestod av ett 40-tal kärrsnäppor och två adulta spovsnäppor. Här fanns också två myrspovar, en svartsnäppa, tjockt med gluttsnäppor, några grönbenor och några individer av de enklaste arter jag inte sett tidigare - brushane (#215). Det fanns också en hel del ljungpipare i området. På lokalerna längre söderut var förutsättningarna för Calidris inte lika fina, men många av de andra arterna såg jag på flera ställen.

Om ungefär två veckor, när rovfåglarna kommer igång på allvar, kommer jag börja göra turer ner till Falsterbo. Inte bara för rovfåglar - jag saknar några vadare som är ytterst fåtaliga vid kusten kring Malmö, såsom sandlöpare och roskarl. Och en hel del annat.

Rast vid kommungränsen mellan Malmö och Vellinge 5/8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar