lördag 14 februari 2015

14/2: Nästan fågeltomt. Nästan


Vikhög, dagens utflyktsmål
Idag har Arttrampet besökt tre nya kommuner för året - Burlöv, Lomma och Kävlinge. Totalt cyklade jag 56 km i måttlig ostlig vind (5-6 m/s) och smådisigt väder. Vädret var av sådant slag att man med lite erfarenhet direkt känner att det kommer vara låg fågelaktivitet och längs vägen (28 km enkel väg) som gick via Lomma, Bjärred och Löddeköpinge såg jag ingenting värt att anteckna överhuvudtaget. Inga nya arter för året, inga halvroliga repriser eller någonting alls som man inte ser varje dag.

Mitt mål idag var att se berglärka. Globalt sett är berglärka troligen en av världens vanligaste fåglar, åtminstone av de som är landlevande (en del havsfåglar har väldigt stora numerärer). Det är svårt att avgöra eftersom det inte finns några populationsuppskattningar vad jag vet, men arten är den kanske allra vanligaste på den gigantiska Tibetanska högplatån (man ser den verkligen överallt där) och finns i alla större bergstrakter öster om oss. Den är också ganska vanlig i Nordamerika. Men naturligtvis är det svårt att avgöra, men min känsla är att den skulle kunna komma ganska högt på en global vanlighetslista.

Vinterhämplingar. Vikhög 14/2

I Sverige är den dock mycket sällsynt och antalet häckningar som rapporteras från svenska fjällen är oerhört få numera. Trots många resor till fjällen har jag bara sett den där en gång, en slumpobs några mil söder om Nikkaluokta för många år sedan. Jag och min vän Magnus Billqvist tältade och en morgon satt en berglärka och småpratade på marken bara 20 meter utanför tältet.

På vintrarna ses det en del berglärkor i södra Sverige, men antalet som ses i Skåne är få (flest brukar ses i Halland). De senaste vintrarna har det övervintrat några stycken på utfyllnadsområdet i Malmö hamn, som jag besökte härom veckan, men där är inga i år.

De enda stationära berglärkorna, och faktiskt de enda som alls rapporterats i landskapet senaste tiden, är fyra ex söder om Vikhögs hamn (söder om Barsebäck). Det var alltså dit jag tog mig idag. Efter drygt en och en halv timme var jag framme efter en tämligen händelselös tur på bra och raka cykelvägar (gillade verkligen att cykla från Malmö till Bjärred).

Lärkorna har mest setts på stranden mellan "första och andra bunkern" från hamnen räknat. Väl i Vikhög kunde jag konstatera att det fanns tre bunkrar. Efter att ha promenerat den dryga kilometern till nummer två hade jag inte sett en enda småfågel. Jag såg en annan skådare som vände och gick tillbaka längre upp på strandängen. Det kändes inte så bra.

Stranden söder om Vikhög 14/2
En koll på Artportalen visade dock att lärkorna igår även setts mellan bunker två och tre. Jag fortsatte därför promenaden och efter ytterligare ca 500 meter rörde det sig en bit fram. Där var de! (#95) Jag fick några halvusla (fast de ser lite bättre ut i datorn än hur det kändes när jag tog dem) dokumentationsbilder innan en flock vinterhämplingar stal lite uppmärksamhet. När jag åter tittade efter lärkorna var de borta. Jag chansade på att de flugit i riktning hamnen och gick tillbaka men såg dem inte igen. En korp (#96) flög förbi i öster. Snödroppar och vintergäck stod i blom inne i byn, även en lite större variant av snödroppe (turkisk?).

 


Berglärkor. Vikhög 14/2. På den nedersta bilden syns 3 ex (av totalt 4). Alla bilderna är klickbara för större storlek.

Extra kul med besöket var att jag, vad jag kan minnas, aldrig varit på strandängarna söder om Vikhög. Jag har sett dem på håll både söderifrån (Löddesnäs) och norrifrån (Vikhög) men som sagt tror jag aldrig att jag gått där förut.

Så var det bara hemvägen kvar och lite tom på energi och med viss trötthet i benen blev det en god fika i Lomma. Borde ha ätit bättre innan jag gav mig iväg, idag kände jag mig småtrött hela dagen. Men det löste sig och hemvägen tog, fikan borträknat, nästan exakt samma tid som vägen dit.

Ytterst vissen bolmört. Vikhög 14/2

Vintergäck och snödroppar. Vikhög 14/2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar