fredag 6 februari 2015

6/2: Härlig dvärglig fredag


Dvärgsparv. Falsterbo 6/2
Jag ska som jag skrev tidigare spela curlingturnering i helgen och kommer därför inte kunna ge mig ut i fält. Därför passade det faktum att en dvärgsparv dök upp i Falsterbo sent i onsdags sådär. Efter att ha funderat lite insåg jag att jag skulle kunna ta ledigt från jobb denna eftermiddag om fågeln var kvar då jag bara hade "egen kontorstid". Eftersom jag har en chef som vet att jag gör det här (jag var ju med i Naturmorgon så svårt att dölja) så var det enkelt att mot löfte om att inte försumma något få några lediga timmar.

Klockan 12.40 kom jag iväg. Det blåste västlig vind, skulle tippa på ca 5 m/s. Ganska ok väder i övrigt. Cyklingen gick bra. Jag trodde i och för sig jag skulle kunna ta mig dit på 1 timme och 30 minuter men det tog 20 minuter längre än så, vilket jag helt skyller på Malmö stad och rödljus, vägkorsningar o.s.v. Inga problem med det. Vid Bernstorps backar, söder om Vellinge såg jag en honfärgad blå kärrhök (#92) annars var det relativt tomt på spännande fåglar.
Allra västligaste biten av Clemensagervägen i Falsterbo. Dvärgsparven håller mest till i gräset nära asfalten.

När jag anlände till platsen där dvärgsparven setts (se ovan) var det flera skådare på plats som såg den. Så jag hann inte ens gå av cykeln innan projekt dvärgsparv (#93) var avklarat. Under den halvtimme som följde var den väldigt stationär och födosökte helst bara en halv eller en meter in på gräset från asfalten ni ser på bilden.

Dvärgsparv är den hittills ovanligaste art jag sett i år och en som var mycket långt ifrån given att få in. Utan att kolla någon statistik så skulle jag säga att det vanligen ses en eller två dvärgsparvar i Skåne varje år. Och det är relativt sällan de är "dragbara", d.v.s. att man kan åka eller cykla och titta på dem om man inte haft turen att hitta dem själv.




Dvärgsparv, Falsterbo 6/2. Alla bilderna är klickbara för större storlek.
Med den här obsen känns det som att Arttrampet kickade igång på riktigt. Inte bara för att det var en ovanlig art utan att det var den här typen av utflykter jag sett framför mig. Tidigare har jag mest skådat kring Malmö (vilket inte är fy skam då Malmö är jättebra på vintern) men det har ändå varit rätt korta turer. Det här var lite mer galenskap. Och det gillar jag.

Och jag kände mig i fin form även om benen kändes av de sista två milen (totalt ungefär 66 km cyklade idag). Efter att jag sett dvärgsparven så unnade jag mig kaffe och semla på Annas bageri i Ljunghusen där jag sannolikt var dagens svettigaste gäst. Väl där fick jag tips av Emil Lundahl (på min Facebooksida) att det fanns kustsnäppor vid Black som ligger bara några hundra meter bort från bageriet. Och mycket riktigt höll det till ett 20-tal individer där (#94). Under dagen fick jag även ett sms från Daniel Melchert som varit och kollat på dvärgsparven. Han hade sett mig cyklandes söder om Vellinge och skickade pepp-meddelande med färsk statusuppdatering på sparven. Tack så hjärtligt till båda då den här typen av hjälp och uppmuntran ger mycket extra energi. Vid Black fanns för övrigt också bergänder, salskrakar och en havsörn.

Cyklingen tillbaka till Malmö gick problemfritt. Den här eftermiddagen kändes riktigt bra.
Julmust i februari. Går bra det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar