måndag 2 februari 2015

31/1: isblå blixt på avbruten utflykt

Idag hade jag tänkt cykla österut för att leta spetsbergsgås i inlandet. Min tanke var att försöka hitta detta någonstans i området sydost om Staffanstorp där det brukar finnas en del flockar av sädgäss på vintern. Om jag inte hittade det kunde jag eventuellt fortsätta ut mot Vomb, även om jag hade hoppats slippa det eftersom det skulle komma snö på eftermiddagen, samtidigt som vinden skulle tillta.

Nu blev det inte så. Jag cyklade mot Staffanstorp och stannade som vanligt (tredje försöket i år) vid Valdemarsro för att se kungsfiskare. Det tog ungefär en minut att hitta den (#90). En isblå blixt lättade från en buske längs bäcken och drog bortåt.

Jag gick en liten promenad längs ån för att se den igen (lyckades inte), såg fyra storskrakar (#91, den kanske lättaste arten jag saknade) flyga över och återvände tillbaka till cykeln. Plötsligt kände jag mig helt matt, nästan så jag behövde sätta mig ner. Efter bara ca 6 km cykling behövde jag vila. Inte för att jag var det minsta andfådd eller trött i benen - jag kände mig bara helt tom på energi. Funderade på de närmaste timmarna och insåg att det inte kändes lockande att fortsätta. I stället cyklade jag hem, där jag somnade omgående och sov i över två timmar trots att det var mitt på dagen. Men på kvällen mådde jag bra igen.

Kommande helg är det curlingturnering igen. Upplösningen av Division 2 södra Götaland. Februari kommer bli en lite försiktig månad med Arttrampet för min del, både för att jag har några andra åtaganden på några av helgerna och för att det vanligen händer förhållandevis lite på fågelfronten denna månad. Jag längtar redan efter våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar