söndag 17 maj 2015

17/5: perfekt avslutning på helgen



Jag har varit på Öland i helgen och varit med att starta upp Trollsländeföreningen. En del tid i fält blev det också men inget som har någon relevans för Arttrampet.

Mitten av maj är alltid bra för ovanliga arter och jag kände mig ganska säker på att något kul skulle dyka upp när jag var borta. Mycket riktigt, igår morse hittades en styltlöpare i Lilla Svenstorps våtmark mellan Oxie och Svedala. En mätning på karta visar att det är 14 km hemifrån. Styltlöpare är en art jag sett mycket utomlands men i Sverige har jag inte sett den på 15 år.

Typiskt att det skulle dyka upp en sån tungviktare så nära hemmet när jag var borta men hoppet steg när fågeln var kvar idag. Strax innan jag kom hem kom rapport om att den lyft och dragit iväg. Ännu mer typiskt.

Men fågeln kom tillbaka igen och när klockan var halv åtta ikväll trampade jag iväg. Det blåste mycket (ca 8 m/s i medelvind, ca 12 m/s i byarna) men jag hade medvind dit. Själva observationen var helt odramatisk då styltlöparen (#197) gick omkring helt lugnt i våtmarken. Det var ganska långt håll så mina bilder blev inte bra men man ser vad det är i alla fall. Hemvägen gick i motvind men det var inga större problem med det heller. Knappt två timmar tur och retur - en fin avslutning på helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar