onsdag 24 juni 2015

24/6: Hemma igen. Malmö levererar men inte jag.


Hammars Park 24/6
Jag har varit i Marocko två veckor och tittat på fåglar och trollsländor. Men nu är det vardag igen. Som ni säkert noterat har det varit ganska kallt och många "försommmar-rariteter" har uppträtt i mindre antal än vanligt. Men i morse kom ett larm om en lundsångare som sjöng i Hammars Park i det allra sydvästligaste av Malmö. Ungefär 7-8 km hemifrån.

Jag kom dit klockan 11. Jag lämnade 12.30. Utan att ha hört eller sett någon lundsångare. Aktiviteten på fåglarna avtog efterhand och den kan säkert ha varit kvar där. Och eftersom sjungande fåglar vid denna tid på året ofta stannar ett tag så har jag gott hopp om att den kan vara kvar i morgon. Då siktar jag på ett besök tidigare på morgonen. Lundsångare är en bonusart som jag inte alls har räknat med att få in på Arttrampet så det vore en riktigt bra omstart efter min resa. Det är för övrigt exakt 20 år sedan jag såg min enda lundsångare hittills i Malmö kommun.


Hammars Park 24/6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar