torsdag 25 juni 2015

25/6: Lund i Malmö, andra försöket

Essentiella träd i Hammars Park 25/6

Lundsångare heter sannolikt lundsångare för att den ofta förekommer i grönskande lundar. Men faktum är att det allra första fyndet i landet gjordes i Botaniska trädgården i Lund år 1938. Extra intressant kring etymologin är det faktum att Gustaf Rudebeck, som fann fågeln, då kallade den för "grön lövsångare". Så att lundsångaren skulle vara uppkallad efter staden Lund är åtminstone inte långsökt, även om det är osannolikt.

Som jag skrev igår hittades en lundsångare i Hammars Park i Malmö igår. Arten är idag vanligare än vad den var 1938 men fortfarande en raritet och det ses sällan mer än ett fåtal i Skåne under ett år. Jag kom dit försent igår, men tänkte att det hade med att den bara slutat sjunga för dagen att göra

I morse såg jag till att vara där ungefär en timme innan den upptäcktes (av fellow cykelskådare Sven Silow - storartat jobbat!) igår. Samma cykeltur som igår, en knapp halvtimme enkel väg. När jag kom fram hade den hörts så sent som tre minuter tidigare och jag tänkte att den nu skulle vara omöjlig att missa. Men sen gick det 20 tysta minuter, så när som på gatukontorets gräsklippare. Men sen sjöng den till och hördes sedan till och från under en kvart, innan den fick en formsvacka igen. Men lundsångare (#212) är på årslistan och det är en art jag inte alls hade räknat med.

Sjungande lundsångare är notoriskt svårsedda då de gärna sitter dolda i lövverket. Tänk er att den sitter någon meter in mitt i bilden ovan så får ni lite känsla av hur det var i Hammars Park i morse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar