söndag 25 januari 2015

25/1: Fin vinterdag utanför Malmö!


Husie mosse 25/1
Inga nya sensationer har dykt upp på rimligt avstånd från Malmö den senaste veckan - jag räknar med att kunna se exempelvis svarthakad buskskvätta (som finns i Vomb) senare i år. Men en tur med cykeln blev det ändå idag, inte minst för att bibehålla eller i bästa fall förbättra formen.

Jag började precis som förra helgen vid Husie mosse, där jag alltså tidigare misslyckats med att se såväl strömstare som kungsfiskare trots att alla andra ser dem. Idag visade det sig att dammen frusit och någon kungsfiskare syntes därför inte till - jag tror faktiskt inte den är kvar där. Däremot fanns forskallen på plats idag. Forskalle är ett smeknamn på strömstare (#79) och som ni kanske märkte när jag skrev om vittrut tycker jag smeknamn och ännu mer gamla namn på fåglar är ganska kul. Strömstaren i Husie är en ovanligt samarbetsvillig, rentav oskygg, individ som gärna ställer upp på bild. En koll i dungen i söder gav förutom obligatoriska stjärtmesar (de är överallt denna vinter) två kungsfåglar (#80) och en trädkrypare (#81).


Trägen vinner. På  mitt tredje besök vid Husie mosse i år var strömstaren äntligen på plats. Strömstare, Husie mosse 25/1
Vädret idag var relativt klart, med måttlig vind kring sydväst och möjligen någon plusgrad även om jag upplevde det som ganska kallt. Men friskt. Friskt nog för att jag skulle fortsätta min runda. Nästa stopp blev en omfattande fågelmatning vid Toarp, öster om Oxie i det allra östligaste av Malmö kommun. Det första som hände var att en gåsflock innehållande såväl sädgås (#82) som bläsgås (#83) flög över åt öster. En knapp timme runt matningen och de omgivande dungarna bjöd vidare på några svartmesar (#84), en ensam stenknäck (#85), en hörd nötskrika (#86) och en järnsparv (#87). Sistnämnda art är en inte helt vanlig övervintrare. Samtliga dessa arter är däremot relativt vanliga i Skåne och ingenting som skulle kunna utgöra problem på årsbasis. Men det är alltid trevligt med fina fågelmatningar med mycket fåglar. Speciellt som Sveriges Ornitologiska Förening/Birdlife Sverige hade sitt årliga "Vinterfåglar inpå knuten" just denna helg. Toarpsmatningen hade gjort bra ifrån sig i det sammanhanget.

Färgglad holk och diverse foderautomater vid matningen i Toarp.

Inspirerad av gässen som flög över fortsatte jag österut längs gamla Svedalavägen. Här brukar kunna finnas gäss och jag tänkte framför allt på spetsbergsgås, en art som inte är så lätt att se i sydvästra Skåne men hittar man en stor sädgåsflock brukar det gå att leta fram en eller annan. Jag cyklade nästan hela vägen till Svedala och vid Hyltebjär hittade jag en rejäl gåsflock - säkerligen ett tusental. Men det var mest vitkindade gäss i den flocken. En del sädgäss, grågäss och åtminstone två bläsgäss fanns också med, men ingenting att betrakta som udda. Röd glada (#88) sågs under letandet.

Hemvägen gick via Törringelund och Käglinge och längs denna väg lyckades jag förutom en havsörn (som jag sett tidigare) även se en duvhök (#89) som kom flygande lågt över en åker. Jag är ganska dålig på duvhök - ser inte särskilt många per år - så det var kul. Det blev också min sista nya årsart denna dag. I dagens skörd fanns inga arter som på något sätt skulle kunna bli problematiska under året, men en på alla sätt trevlig exkursion på sammanlagt ungefär 4 mil.
En pingisboll med stjärt = stjärtmes. Husie mosse 25/1
Malmö sett från Toarp. Man ser alltså bara torson.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar