torsdag 12 mars 2015

12/3: sol, cykel och jobb

Väderprognosen inför idag sa sol och svag (nästan ingen) vind. Därför bestämde jag mig för att för första gången i år cykla till mitt jobb på Sturups flygplats. Det är ungefär 28,5 km enkel väg. Eftersom jag hade både dator och en hög med papper som jag behövde ha med fick jag prioritera bort kameran så därför blir det inga bilder idag. Syftet var egentligen inte heller att direkt skåda - det var minst lika mycket att hålla igång kroppen.

SMHI hade lurats lite och det var lite vind faktiskt, en kylig sådan från nordost på ca 4-5 m/s. Men det gjorde inte så mycket. Det kändes ganska bra idag.

Det fanns i och för sig en fågel jag ville se, nämligen en varfågel som hållit till vid Roslätt norr om Svedala hela vintern. Jag har sett den tidigare under omständigheter som inte godtas i Arttrampet. Den var fortfarande kvar idag (#104) och jag såg den faktiskt i toppen av ett större videsnår redan innan jag hann stanna cykeln och spana efter den. Innan dess hade jag till slut fått in tofsvipa (#103).

En promenad under lunchen gav det lokala tranparet (det häckar ett par alldeles nära Sturup) som skrek för full hals (#105). Jag såg senare även en flock på drygt 20 ex som skruvade norrut. Under lunchpromenaden hörde jag även en spillkråka (#106), en art jag ofta ser i området men då får jag som sagt inte räkna den då jag ej cyklat till jobbet. På vägen hem hörde och såg jag sedan en entita, en högst väntad art, vid Bökeberg (#107).


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar