söndag 8 mars 2015

8/3: Jag hade i alla fall tur med vädret

Bläsänder. Lunds reningsverk 8/3
Igår kväll var jag ute och drack öl och lyssnade på livemusik med några vänner. Detta var kanske inte den bästa förberedelsen för en cykelutflykt men min tanke med dagen var bara att kolla lite strandängar söder om Malmö efter nyanlända vårfåglar. Några sällsynta fåglar som jag borde titta på fanns inte rapporterade.

När jag idag drack mitt morgonkaffe och tittade på Vasaloppet så kom det ett larm om att den vitögda dykand, som ungefär en gång varannan vecka helt utan förvarning dyker upp i Lunds reningsverksdammar för att sedan återigen vara borta, var på plats idag. Tidigare gånger den setts i år har jag inte haft möjlighet att cykla dit av olika skäl (curling, jobb, storm). Nu var det annorlunda och eftersom den vid alla tidigare tillfällen stannat resten av dagen - den förflyttar sig uppenbart i skydd av mörkret - var valet lätt. Jag cyklade mot Lund.


Lunds reningsverksdammar 8/3

Vädret var fantastiskt, åtminstone på vägen dit. Det blåste nämligen en hel del, 8-10 m/s från sydväst men i övrigt var det klart, soligt och ca 10 grader varmt. En sån där dag som brukar kallas "den första vårdagen" (trots att våren i år anlände till Malmö redan 15/2 - se föregående inlägg för lite vårteori) och jag såg bilder på instagram där folk åt glass utomhus. Medvinden gjorde att jag kunde hålla igen och inte bränna för mycket krafter. Mer eller mindre opåverkad kom jag fram till reningsverksdammarna i nordvästra Lund efter att ha avverkat de ca 21 kilometrarna på ungefär 1 timme och 5 minuter. Det var årets hittills mest behagliga cykeltur, trots gårdagsnattens övningar. När man har vinden rakt i ryggen och både luften och vägbanan är torr - då går det lätt.

På lokalen stod det tämligen snabbt klart att det inte fanns någon vitögd dykand. Dels såg jag inte den under ett tjugo minuters långt eftersök och dels träffade jag flera andra som letat förgäves. Ingen hade heller träffat någon som sett den eller som i sin tur träffat någon som sett den. Att gråhakedoppingar anlänt och redan spelade gjorde mig inte överdrivet mycket gladare.
Gråhakedopping. Lunds reningsverk 8/3

Sen var det dags att cykla hem och nu var det rak och frisk motvind hela vägen. Benen kändes bra men då jag inte ätit ordentligt tog energin slut och hemvägen blev rätt jobbig. Men jag hann i tid för att se damernas jaktstart i skidskytte-VM, men var då rätt sliten. Note to self: ät ordentligt innan framtida cykelturer. Idag var det bensinen som saknades, hade jag bara haft den hade det gått hur fint som helst.

Två nya arter för året såg jag idag - en strandskata (#101) flög över Nobelvägen i Malmö och när jag letade efter anden så flög det över en dubbeltrast (#102). Jag såg också två flockar med sångsvanar som sträckte mot nordost när jag cyklade till Lund, men alla verkade vara av större modell. Mindre sångsvan är annars en art som jag avser klara av de närmaste veckorna.

Hur som helst var det skönt/nyttigt med lite träning eller vad man ska kalla det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar