söndag 15 mars 2015

15/3: Inget inflöde att tala om + lite tankar om ejdersträck!

I Skåne har det i helgen blåst friska vindar från öster. Detta gör att, även om gemene man upplever att det är fint väder och det borde komma in massor av flyttfåglar, inte gör det. Sedan det kom in en hel del nytt i början av mars är det numera ett vänteläge. Bäst sträck och inflöde av flyttfåglar, åtminstone av de tidiga flyttarna ("väderflyttarna") sker nämligen vid milda vindar mellan syd och väst. Några sådana har vi inte upplevt på några dagar och av väderprognosen att döma kommer det inte göra det den närmaste veckan heller.
Utsikt från stranden vid Bunkeflostrand mot Öresundsbron 15/3
Cykla kan man naturligtvis göra ändå och för att inte känna mig helt försoffad efter två kvällar på musikfestivalen Sónar Copenhagen så cyklade jag idag en tur till Bunkeflostrand söder om Malmö. Totalt idag avverkades 26 km. Inte särskilt mycket och inte särskilt mycket fåglar såg jag. Tre nya och helt väntade arter i form av större strandpipare (#108), snatterand (1 hane, #109) och enkelbeckasin (#110) blev det i alla fall. Det man kanske kan undra är hur jag funderar kring den trädgårdsträdkrypare som de senaste dagarna funnits i Helsingborg. Jo, jag har den i tankarna. Den sjunger och erfarenheten säger att sjungande trädgårdsträdkrypare har en tendens att bli kvar ett tag. Jag börjar känna mig i form nog att kunna cykla dit - det är ungefär sex mil enkel väg. Men det går inte att göra när det blåser 8-10 m/s. Är det något jag lärt mig de senaste veckorna är hur otroligt mycket jobbigare det är att cykla i frisk motvind än i medvind eller vindstilla. Så jag hoppas, och tror, den stannar kvar ett tag.
Utsikt från Lernacken längs kusten söderut mot Klagshamn och Foteviken. Fint område för fåglar!

Ett annat fenomen som stundar är ejdersträck. Med tanke på hur milt det varit borde det kanske ha kommit igång redan, men så är inte fallet. Åtminstone inte i någon omfattning att tala om. Det hänger samman med de vindar jag pratade om. Ska "proppen gå ur" och vi får dagar med femsiffrigt antal ejder längs kusterna krävs milda vindar från sydsektorn. Som det ser ut nu kommer det alltså inte hända kommande veckan heller så möjligen ejdertoppen väntar tills sista marsveckan. Ejdersträck kan ses längs både syd- och västkusten i Skåne, men det är alltid flest på sydsidan då det här sammanstrålar ejdrar som följt Öresund söderut och sedan svänger av mot öster, med de större mängder som kommer från sydvästra Östersjön.
I platta Malmö är kanske stigningen från Bunkeflostrand upp på Lernacken kommunens längsta uppförsbacke.

Och om man ser ejdersträcket ur ett artperspektiv så är det naturligtvis praktejder som är det stora priset. På 90-talet såg vi runt 15 på en säsong, men i samband med att ejderpopulationen minskat kraftigt har även inslaget av "guld" minskat och nu brukar det bara ses någon enstaka. En hane sträckte faktiskt förbi Kåseberga redan förra veckan, under en dag med relativt få vanliga ejdrar. Det är inte heller särskilt anmärkningsvärt - det finns en tydlig tendens i fyndmaterialet att praktejdrar gärna kommer i den tidiga delen av ejdersträcket. Men förutom praktejder finns det chans att se de flesta regelbundet förekommande sjöfåglar. Jag hoppas självklart kunna komma iväg och se lite ejdrar de närmaste veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar