onsdag 24 december 2014

En vecka kvar!

Det är nu en vecka kvar tills 2014 slutar, 2015 börjar och därmed möjligheten att räkna arter i Arttrampet. Jag har nämligen varit ute på några cykelturer redan, men inte särskilt inriktat på att se fåglar utan bara vänja in ben och kropp på vad som väntar. Så jag har under veckan gjort en cykeltur på 90 minuter och en på 120 minuter utan egentliga stopp. Det kändes ok. Under den längre turen var jag lite ansträngd i benen sista halvtimmen men det är som det ska vara.

Fågelmässigt är det som jag skrev i senaste inlägget både en svartand på Bjärehalvön och en fläckdrillsnäppa norr om Åhus som man bör klara av tidigt om man vill ha in dem på sin årslista. Svartanden tror jag fortfarande kommer stanna ett tag - den klarar kyla och den är på ett ställe som sannolikt inte kommer frysa till även om det blir en del minusgrader. Alldeles i krokarna finns även toppskarv, vattenpiplärka och skärsnäppa som alla är arter jag inte med säkerhet kommer se på andra håll. Däremot lär de dyka upp igen i slutet av året om man vågar chansa på att vara så taktisk (eller otaktisk).

Fläckdrillsnäppan lär bara bli kvar till första snöfallet. Jag har fortfarande inte klart för mig hur jag kommer göra med denna (eller svartanden). Fysiken är en faktor, jag tror det kommer ta någon månad innan jag är i sådan form att jag obehindrat tar mig an vad som helst om jag har tid och möjlighet i övrigt. Samtidigt skulle en bra start vara bra för moralen så jag kommer sannolikt avvakta lite till, se på hur kropp och ben reagerar på träning den närmaste veckan och sen ta beslut angående såväl Åhus som Bjärehalvön.

Två andra sällsynta arter har varit sedda den senaste veckan. En brednäbbad simsnäppa i Ystad och en vitögd dykand i Lund. Dykanden sågs först bara en dag, var sedan borta några, sågs sedan två och igår var den borta igen. Jag var själv och tittade på den (med bil, då det ösregnade och fortfarande är 2014) härom dagen och är den kvar in på det nya året vore det toppen då den är så pass nära. Den är bara ungefär en timme bort. Simsnäppan har inte rapporterats på några dagar så den kan vi nog lämna därhän. Annars är Ystad ungefär vad jag ser som bortre gräns för en endagarstur. Jag tänker mig allt som är sydväst om en rak linje mellan Ystad och Helsingborg kan jag hinna till och tillbaka samma dag - när jag cyklar längre bort kommer jag behöva övernattning. Antingen i form av vandrarhem, enklare camping framåt sommaren eller om någon jag känner har en soffa att låna ut. Jag kommer göra upprop om eventuell hjälp om och när det blir aktuellt.

Ha en fin jul allesammans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar