tisdag 30 december 2014

Dåligt genrep (brukar ge bra premiär)

Idag hade jag tänkt cykla min sista runda innan Arttrampet i syfte att se till att cykeln klarar packning och att allting fungerar som det ska. Det gick sådär. Idag lastade jag på precis allt jag kan tänka mig ha med på en långtur - tubkikare, stativ, kamera med stort objektiv, reservdelar och verktyg, regnkläder och stövlar. Bra sak - allt får plats i de väskor jag köpt och har på pakethållaren. Dålig sak - pakethållaren tyckte det blev för mycket. Efter bara en liten stund lossnade pakethållaren från de "stickor" som håller den upprätt. Det var bara att GÅ hem igen och ägna tid åt att justera några tekniska detaljer och göra några förstärkningar. Pakethållaren har jag nämligen monterat på själv så antagligen var det dåligt utfört arbete som var skurken. Utrustningen som sådan har erkänt god kvalitet.

Detta gjorde mig hur som helst lite orolig och därför tog jag bort tub och stativ och gav mig ut på en ny runda. Denna gång gick det bättre. Jag körde bara en mil ungefär men det var inga problem. Förutom mentalt då jag hela tiden tänkte att något skulle brista och bara det är lite jobbigt. Men rent logiskt tror jag det borde funka nu.

Detta bekymmer gör dock att jag känner att jag måste börja med att skåda relativt nära Malmö och efterhand utvidga mina jaktmarker. Fläckdrillsnäppan, som jag skrev verkade ha tagits av en sparvhök i föregående inlägg, var inte tagen av en sparvhök och finns trots att den varit otroligt svår att se de senaste dagarna (flera som varit där och letat) kvar.

Det är ju trevligt att den lever, men jag kommer inte våga försöka mig på en sådan långtur riktigt än. De 2-3 första veckorna på året får helt enkelt vara en slags försöksperiod där jag dels ska vänja in mina ben vid mycket cykling och dels få förtroende för att min cykel kan bära allt jag behöver ha med mig - och således inte ha 10 mil hem om något händer (det kan det naturligtvis göra senare också, men jag vill i alla fall känna att jag litar på min packning innan jag ger mig iväg långt). Jag vill nämligen helst slippa ha kamera och tubkikare i ryggsäck när jag cyklar.

Väderprognosen för Malmö ser i alla fall hyfsat snäll ut. Plusgrader väntas hela den kommande tiodagarsperioden. Till detta en del regn men också en del sol. Sammantaget bör det i alla fall innebära att väglaget inte kommer utgöra något problem. Och ett dåligt genrep som idag brukar borga för en god premiär. Nu är det bara 31 timmar kvar av 2014 och när jag gör nästa inlägg så har Arttrampet 2015 börjat. Gott nytt år!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar