måndag 15 december 2014

Tankar om början på januari!

Om vi räknar med idag så återstår det 17 dagar av 2014. Sen är det dags att börja med Arttrampet. Och redan nu jobbar min hjärna för högvarv hur jag ska utnyttja dagarna i början av januari. Jag har i alla fall möjlighet att använda de första sex dagarna i den utsträckning jag orkar och känner för.

Den legendariska amerikanske årskryssaren Sandy Komito - han som "vann" The Big Year som låg till grund för filmen med samma namn och där framställdes som en som bara brydde sig om sin egen lista och fullständigt struntade i allt och alla i övrigt - sa i alla fall en väldigt vettig sak: "Go for the rarities first". En välmatad artlista bygger inte bara på att man får in 100 arter på en vecka för om dessa arter bara är av typen talgoxe och havstrut och kanadagås så betyder det i längden ingenting. Speciellt viktigt är detta om man gör en satsning på cykel där orken är en faktor. Eventuellt också vädret även för stationära arter. Att cykla tio mil i vackert väder kan vara en fantastisk njutning men att göra det i regn och snålblåst är det oftast inte.

Nog om det. Det finns två stycken megarariteter i Skåne just nu och de har varit här ett bra tag. Det rör sig om en svartand utanför Torekov och en fläckdrillsnäppa vid Hammaren norr om Åhus. Båda två har alltså valt ställen som kräver en del av en cykelskådare som utgår från Malmö. Om vi nu utgår från att de båda stannar över årsskiftet, vilket känns rimligt om det inte kommer något kraftigare väderomslag (läs: snö) vilket det i alla fall inte verkar göra de närmaste tio dagarna enligt SMHI (DMI har någon minusgrad precis i slutet på sin 15-dagarsprognos) så finns det några tuffa utmaningar att ta sig an, speciellt som jag ännu inte är i fysisk topptrim.

Svartanden är ett mindre problem då jag ändå tänkt ta mig till Torekov för att se toppskarv och skärsnäppa (två vinterspecialiteter för Bjärehalvön, brukar stanna åtminstone in i februari). Kanske hade jag i normala fall väntat till slutet av januari för att komma igång lite först. Men det är möjligt att jag tänker om, i alla fall om det uppstår gynnsamt cykelväder under första veckan.

Fläckdrillsnäppan är något helt annat. Den är i ett område jag normalt sett inte skulle åkt till i januari även om jag skådat med bil. I dessa trakter finns vanligen inga andra arter jag behöver se där och då. Det bästa för alla parter vore om den lämnade innan nyår - jag är måttligt sugen på att cykla dit - men stannar den så kanske jag tvingas tänka om. Speciellt som jag tror den är mer känslig för ett eventuellt väderomslag (som ju lär komma förr eller senare) än svartanden, både som art betraktat och för att lokalen ligger på östkusten som har betydligt hårdare vinterförhållanden. Båda exkursionerna, om de nu blir av, kommer hur som helst kräva en övernattning i respektive trakt.

I övrigt finns inte många (kända) arter i landskapet just nu som jag definitivt "måste" se i början av januari. Det kommer nog fortsätta vara så tills det blir väderomslag. Ett sådant brukar sätta fart på arttombolan. Helt tomt är det likväl inte. Spetsbergsgäss (brukar vara talrikare i januari än i slutet av året) och bändelkorsnäbbar ses här och där för närvarande. De kommer jag eventuellt göra några omvägar för. Likaså finns det en nilgås i sydväst, dit jag har nära. Om den stannar lär jag rulla ner och kolla på den också.

Men det är alltså ett tag kvar och en del kommer säkert hittas alternativt försvinna. Mina planer lär ändras en hel del gånger innan 2014 är över.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar