Gråmulen januaridag vid Valdemarsro, Malmö
Jag var inte alltför plågad av Nyårsnatten så hade det funnits starka anledningar att ge sig ut på en rejäl artplock under årets första dag hade jag eventuellt gjort det. Nu blev det inte så och anledningarna till detta är flera. Framför allt handlar det om väder. Idag var det tråkigast tänkbara gråväder - några plusgrader, heltäckande molnighet och en västlig vind på ca 10 m/s. Dessutom fanns det bara en fågel rapporterad de senaste dagarna inom rimligt avstånd från Malmö som jag absolut behöver se i ett årsperspektiv. Jag har inga avsikter att försöka se 100 arter första veckan eller något sådant. Arterna räknas precis lika mycket om jag ser dem i slutet av året.
För några inlägg sedan nämnde jag en vitögd dykand som setts i Lunds reningsverksdammar. Den sågs en dag, var borta två, sedan där igen två och sedan borta igen. Men igår var den tillbaka igen. Detta var alltså arten som jag hade tankar på att försöka se idag.
Samtidigt har min (nyinköpta) cykel under några av mina senare turer haft vissa problem vilka kan härledas till att jag själv monterat på vissa komponenter. Igår fick jag dessutom punktering. Mina föräldrar bor i Staffanstorp och är det någon av alla jag känner som vet hur saker ska monteras och fixas är det min pappa. Därför valde jag att cykla dit (16 km enkel väg) för att få en total översyn och samtidigt klara av mer än halva distansen till dykanden om denna skulle dyka upp.
Gråvädret gjorde att de skånska åkrarna var helt livlösa. Redan hemma såg jag fiskmås (#1) och tamduva (#2) och innan jag lämnat Malmö hade gråtrut (#3), blåmes (#4), gråsparv (#5), kaja (#6) och skrattmås (#7) noterats. Längs vägen såg jag sedan råka (#8), kråka (#9) och pilfink (#10).
Väl i Staffanstorp nåddes jag av beskedet att dykanden ej var på plats idag. Dess märkliga beteende visar på att den har ett alternativställe, men vilket det är vet ingen. Jag antar att jag får anledning att återkomma i ärendet.
Med en cykel i perfekt skick cyklade jag i stället hem i den kraftiga motvinden. Jag lägger inte massa kraft på att se vanliga arter under rådande förhållanden. Återfärden gav några nya och väntade arter - fasan (#11), skata (#12), ormvråk (#13) och ringduva (#14).
Cykelvägen från Malmö till Staffanstorp passerar Valdemarsro. I bäcken vid vattenverket har det under flera vintrar funnits kungsfiskare. Därför gjorde jag ett stopp där, trots att arten denna vinter rapporterats väldigt sällan därifrån (dock igår). Men nu var jag i alla fall där och spanade en stund från bron och gick sedan en liten bit längs ån.
Jag såg ingen kungsfiskare men lade i alla fall gräsand (#15), bofink (#16), talgoxe (#17), gråhäger (#18), grönfink (#19) och koltrast (#20) till listan. Således bara arter som jag kommer se på majoriteten av årets utflykter på artlistan idag. Men jag såg faktiskt två häftiga arter till, nämligen dessa:
Den övre är en mandarinand och den nedre är en brudand. Mandarinanden är en asiatisk art och brudanden en amerikansk. Båda är vanliga i fågelparker. Men det finns alltså även en hane av vardera i bäcken vid Valdemarsro. Där finns för övrigt två andra änder som ser mystiska ut och antagligen är någon slags hybrider. Hur de hamnat här vet jag inte, men de har i alla fall funnit varandra och sågs mestadels simma tillsammans. Snygga är de, men på någon lista räknas de inte eftersom de anses komma från fångenskap.
Annars har det förekommit vissa åsikter om att mandarinanden skulle föras till kategori C, vilket betyder att arten är införd, men har en självupprätthållande population i landet (eller att de individer som dyker upp här kommer från sådan population i annat land). Det har den dock inte i Sverige, men i Danmark och några andra länder är den sedan några år ansedd tillhöra kategori C och sålunda "kryssbar". De svenska arter som förs till kategori C i nuläget är fasan, kanadagås, tamduva, nilgås och amerikansk kopparand.
Jag tog ganska många bilder på änderna, men har ingen aning vad jag höll på med för de allra flesta bilderna blev suddiga. Kände mig helt säker på att de inte var det så kollade inte ens i fält. Måste ha råkat komma åt nån knasig inställning. Spelar inte så stor roll. Och vad beträffar kungsfiskaren så finns det en stationär sådan på ett annat ställe i Malmö och flera på andra håll så den är jag inte alls bekymrad över - det var mest att jag ändå cyklade förbi stället idag.
I morgon ska det blåsa ännu mer, västlig vind i storleksordningen 15-20 m/s. Detta är ju normalt sett inget cykelväder, däremot är det läge för havsfåglar. De ser man ju bäst i nordvästra Skåne, men faktum är att Helikopterplattan i Malmö hamn inte är helt värdelös heller. De flesta fåglar som ses i nordväst fortsätter ju inte ner i sundet men att se gott om havssulor och enstaka individer av i stort sett alla arter som är regelbundna i svenska vatten är fullt möjligt.
Jag har bara fem kilometer dit, i rakt nordlig riktning och nästan hela vägen i skydd av byggnader. Så det blir troligen en sväng till "plattan" i morgon. Det brukar ta ett tag innan fåglarna når ner till Malmö, och det brukar vara bäst när det finns en nordkomponent i västvinden (vilket det inte gör nu) men något lär det bli, och jag tror eftermiddagen eller till och med lördag morgon om det fortsätter blåsa någorlunda blir bäst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar