Den vanliga synen vid havsfågelskådning från Helikopterplattan i Malmö. Sikt rakt norrut. Fyren "Råttfällan" syns mitt i bild och Barsebäcks kärnkraftverk långt bort till höger. Träden till vänster ger lä vid hård västvind.
Den nyss passerade "stormen", Svea, kom väl sent och saknade den för Öresund önskade nordkomponenten i västvinden för att det skulle finnas anledning att cykla till Helikopterplattan igår. I stället avverkade jag en del andra, icke-fågelrelaterade, måstegrejer. Havsfåglar kommer ju vanligen in till Bohusläns eller Hallands kuster först och det tar en stund för dem att komma ner till södra Kattegatt. Och det var inte förrän igår eftermiddag som det sågs betydande antal av framför allt havssulor och tretåiga måsar i nordvästra Skåne. Mitt taktiska val var rätt - det sågs inget speciellt vid "Plattan" igår. I stället trodde jag på idag.
När klockan ringde i morse visade dock både väderprognos och egna observationer att den kuling som skulle vara i stället var något svagare än så. Dessutom var vinden fortfarande rakt västlig. Tron sjönk. Nu hade jag förvisso en klippning inbokad på förmiddagen, så jag tänkte att någon timme på "Plattan" innan det på inget sätt kunde göra skada. Så jag cyklade hemifrån i gryningen och i den tidiga morgonen noterade jag knölsvan (#21) och björktrast (#22) i hamnområdet.
Väl på Plattan tog det, högt räknat, tio sekunder att se havssula (#23), en handfull individer som fiskade en bra bit ut i sundet. Samtliga var gamla individer - helvita med svarta vingspetsar. Havssula är en art som för bara ett tiotal år sedan var mycket sparsam på vintern i Sverige, även vid storm, men på senare tid har den blivit en regelbunden övervintrare, inte bara i Kattegatt utan även i Öresund. Att jag hade sökbild på sula visas av att jag artbestämde den före både storskarv (#24) och havstrut (#25). En rödhake (#26) lockade från trädridån som ger "Plattan" dess perfekta vindskydd vid västvind.
Fler skådare som ville se havsfåglar dök upp, men det blev inga sensationer. Väntade änder som småskrake (#27), ejder (#28) och knipa (#29) sågs regelbundet och en ensam sjöorre (#30) flög förbi på nordlig kurs. Åt andra hållet passerade en skäggdopping (#31) och en flock på ca 20 snösparvar (#32), en art som brukar övervintra i hamnområdet - men alltid kul att se - flög förbi en bit ut över havet.
Så här naturskönt är det på "Plattan". Nationalpark nästa?
Efter avklarat ärende hos frisören var klockan ungefär halv 12 och jag övervägde en kort stund att återvända till "Plattan" men inga rapporter (jag har dels det rikstäckande systemet "Bird Alarm" men även det lokala Malmösystemet "Band" som ger mig uppgifter om fågelobservationer) indikerade att Öresund var särskilt hett idag.
I stället valde jag att cykla vidare till söder om stan för att eftersöka nilgåsen som igår setts tillsammans med andra gäss vid Petersborg, söder om Hyllie. Även om det inte stormade så var det en hel del vind så det var inte fullt ut njutbart, men jag höll bra fart och nådde platsen för att se att det inte fanns några gäss där överhuvudtaget. Enstaka mindre flockar med kanadagås (#33) och några grågäss (#34) flög över och på ett fält långt bort stod ca 20 sångsvanar (#35).
Jag såg dock hur några av kanadagässen såg ut att landa i en svacka längre österut och cyklade i den riktningen. Mycket riktigt hittade jag nu en rastande flock. När jag tittade på denna fick jag se något i bakgrunden, alldeles nära flocken. Tre kamouflerade varelser med vapen. Jag hade helt förträngt gåsjakten. Inte konstigt att stället inte levererade. Jag blev så sur att jag cyklade hemåt. En fjällvråk (#36) sågs när jag passerat under motorvägen och från cykeln såg jag även en mindre flock stjärtmesar (#37) när jag kommit inåt stan igen. Det är ovanligt gott om stjärtmesar i städer och samhällen i södra Skåne denna vinter, så det var inte alls oväntat att jag skulle stöta på denna vanligen skogslevande art inne i Malmö.
Efter att jag kommit hem fick jag meddelande om att nilgåsen åter sågs på Tygelsjö ängar, där den sågs innan nyår. Det blir en bra uppgift under kommande dagar tillsammans med den bändelkorsnäbb som också idag sågs i Husie i utkanten av Malmö. I morgon ska det också vara hyfsat blåsigt men måndag och tisdag ser lugna och soliga ut.
Om jag inte förstått det innan är det nu än mer klart att det här med att försöka se arter via cykel kräver taktik på ett helt annat sätt än om man har bil. Dels på grund av ork - motvind på ca 10 m/s är inte behagligt särskilt länge, men också för att det tar tid. Hade jag kört bil idag hade jag sannolikt kört runt på vägarna kring Klagstorp/Klagshamn/Bunkeflo och letat efter nilgåsen men en dag som denna, med vind på 10-12 m/s är det ganska drygt att göra det med cykel. Jag har likväl goda förhoppningar att se den inom kort.
Skönt att höra att jag inte var ensam om att jaga Nilgås på cykel. Frugan hade lite funderingar huruvida jag var sinnessjuk eller inte men då behöver jag inte oroa mig!
SvaraRadera