tisdag 6 januari 2015

6/1: Påkallad vila och några bloggtips

Det har inte ens gått en vecka men en del lärdomar kan jag redan dra av att cykelskåda. Dels att det är väldigt roligt, om man låter bli att jämföra med hur mycket arter man sett om man kört bil i stället, och dels hur viktigt det är att planera sin cykling och skådning.

Efter att ha cyklat två dagar i följd i kuling och sedan en dag i snällare väder var jag väldigt seg i benen igår kväll. Min plan inför idag om jag "hade benen" var att se kungsfiskare och strömstare, men när jag vaknade i morse hade jag fortfarande träningsvärk så jag bytte den planen mot vila och hemmajobb. Kungsfiskare och strömstare kommer jag att se i år - det är jag säker på. Att cykla idag också skulle skjuta upp den påkallade vilodagen och eftersom jag hoppas kunna cykla till jobbet och förhoppningsvis se lite längs vägen åtminstone en dag denna vecka (28 km enkel väg) så var det nog rätt beslut.

Annars ser den närmaste tiden inte helt optimal ut för Arttrampet. På lördag ska jag spela curling i Helsingborg (seriespel) och i övrigt verkar det bli väldigt blåsigt. Det innebär att det bästa jag kan göra på ledig tid är att spana mer efter havsfåglar då långturer på cykel och storm som sagt inte är bästa kompisar. Det är ännu en lärdom av dessa första dagar - att få ihop en lång artlista på kort tid är inget att satsa på med cykel. Man får välja ut en eller två lokaler per dag och fokusera på detta. Jag kommer spara många väldigt lätta arter till både februari och mars och april. Det finns absolut ingen anledning för mig att cykla långa omvägar för att se exempelvis enkelbeckasin eller sånglärka nu i början av januari, trots att de finns inom rimligt avstånd. Go for the rarities first, som Sandy Komito sa. Det gäller inte minst vid cykelskådning.

Jag skulle också vilja tipsa om två andra bloggar som på olika sätt handlar om att skåda utan att använda fossila bränslen.

1) Cykeljakten! Arttrampets kusin i Göteborg. Erik Wallentin gör samma sak som jag, fast där.

2) Eriks balkongblogg. Erik Hirschfeld försöker se så många arter som möjligt från sin balkong på sjätte våningen med utsikt mot Limhamnsfältet och Ribersborg och Öresund. Eventuellt den första balkongskådningsbloggen i Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar