söndag 4 januari 2015

4/1: Nordvästvinden vår frälsare

Jag glömde tyvärr ta några bilder idag! Jag ska skärpa mig!!!

Jag var på fest igår. Ofarligt trodde jag, då det i och för sig skulle vrida till nordvästlig vind men det skulle även avta väl mycket för havsfåglar. Trodde jag.

Jag hade fel. Vinden hade faktiskt ökat sen igår och när det nu blivit nordvästlig märktes det direkt på fågeltillgången. När jag vaknade framåt lunchtid idag hade det redan setts stormfåglar och framför allt en grålira i Malmö. Jag velade lite, trodde kanske det var förlorat men till slut cyklade jag ner till Helikopterplattan för att avsluta eftermiddagen där. Det var ett bra val. Per-Anders Bertilsson, en annan Malmöskådare anlände samtidigt och tillsammans började vi tråla hav.

Stormfåglar (#39) sågs redan vid ankomst (sothöna i Malmö kanal hade blivit #38 på väg dit) och strax efter sågs en gråhakedopping (#40) och senare två smålommar (#41). Det dröjde en knapp timme, men sen fick jag syn på något mörkt och stelvingat som långt ut, men inte på absolut aphåll, rörde sig norrut i klassiska lirbågar över horisonten. Grålira! (#42) - en mycket bra art att ha klarat av så här tidigt. Jag återkommer till varför. Strax innan mörkret började falla anslöt även havsörn (#43) till Arttrampet. En yngre fågel flög över mot nordost.

Havsfåglar, ja. Detta är väl de djur som är jobbigast att tänka på när det gäller att försöka se dem med cykel. Ibland ser vi dem som ni märker i Malmö, men bäst är det naturligtvis i nordvästra Skåne i samband med stormar, främst på hösten. Jag har tänkt hur det skulle gå till att cykla dit i ett sådant läge. Och naturligtvis kommit fram till att det inte går att cykla dit i storm.

Så här brukar en "idealisk", havsfågelrik storm/kuling se ut.

Dag 1: Måttlig vind från sydsektorn som efterhand ökar till frisk-hård sydvästlig. På kvällarna brukar det börja dåna i knutarna och medierna rapporterar om kaos.
Dag 2: Vinden har gått upp på rakt västlig, det börjar spruta havsfåglar på västkusten. Liror, stormsvalor, tärnmåsar och annat. Ångest om man inte är där.
Dag 3: Vinden har avtagit, men är fortfarande ok. Men viktigare - den har gått upp på nordväst varför fåglar som kommit in i Laholmsbukten eller Skälderviken pressas ner mot sydsidan av desamma och det blir lättare att se framför allt stormsvalor som lätt försvinner i vågdalarna på längre håll (alltså i rakt västlig vind). På eftermiddagen brukar vinden ha gett sig och bukterna är tömda på fågel. Det är även på "dag 3" som det brukar vara som bäst i Lommabukten (Malmötrakten).

Tänk nu att ni ska cykla från Malmö till, låt säga, Hovs Hallar/Båstad/Torekov. Det är omöjligt att göra detta efter lunch dag 1 och lika omöjligt hela dag 2. Ingen människa orkar detta (tror faktiskt INGEN). Då får man alltså göra så här i stället.

Dag 0, alltså dagen innan dag 1, (eller mycket tidigt dag 1): Cykla upp i vad som rimligen bör vara medvind. Sydlig vind!
Dag 1: Positionera sig, slöskåda lite, äta gott osv
Dag 2: Havsspan från gryning till skymning!
Dag 3: Havsspan på morgonen, när det börjar avta rullar man hemåt i vinden som nu ger medvind även åt detta håll.

Detta är naturligtvis ren teori, men jag tror det är ett rimligt tillvägagångssätt då de riktigt bra havsfågelstormarna brukar se ut så här. Ser de inte ut så brukar art- och antalsutfallet bli sämre.

Vad hade nu detta med idag att göra? Jo, detta vansinnesprojekt är ju en sån grej man kan få för sig att göra om man inte sett några havsfåglar när vi är inne i september eller oktober. Och därför var det sååååååå skönt att se åtminstone grålira (och stormfågel) redan nu. Några havsfågelarter till tas tacksamt emot här nere!






1 kommentar:

  1. Maybe you should write your year list in english. Would be easier for us in NA. Google translate is nice but it's a lot of work ! Good luck with your list !

    SvaraRadera