måndag 5 januari 2015

5/1: Envishetens triumf


I östra utkanten av Malmö ligger Husie mosse, som egentligen är en damm med vasskanter och en lövdunge i vardera ändan. Det ser inte så mycket ut för världen och är minst lika populärt för lokalbefolkningens hundpromenader som för fågelskådning. Ibland har stället, kanske för att det är lite natur i ett annars hus- och åkerdominerat landskap, verkligen visat framfötterna och ganska många lokalt ovanliga arter har setts här på senare år. Detta gäller inte minst i vinter. De senaste veckorna har här funnits strömstare (i ett utlopp i norra delen), kungsfiskare (i södra delen) och inte minst bändelkorsnäbb (i en grandunge på västsidan - som mest 11 ex. De senaste två dagarna har det bara setts en per dag men det har varit olika individer). Dessa tre arter var de jag främst var ute efter när jag cyklade dit under förmiddagen idag. Samtliga sågs här så sent som igår.

Länge såg dagen ut att sluta i ett totalt fiasko. Jag letade först bändel en kort stund - noll. Sedan kungsfiskare en kort stund men fick höra av andra jag träffade att den inte setts idag - jag såg den inte heller. Kollade sedan strömstare en längre stund, både där den varit innan och längre bort längs bäcken - nej. Tillbaka till grandungen - efter mycket om och men i alla fall två ex av mindre korsnäbb (#48) som oerhört anonymt och tillbakadraget letade mat under grenar. Sen strömstareförsök igen - samma som innan.

Mindre korsnäbb, hane. Husie mosse 5/1

Försök #3 i grandungen, eftersom de som sett bändel igår inte sett den förrän efter en timme ("plötsligt var den bara där"). Dungen är för övrigt inte av vanlig gran utan av den nordamerikanska arten vitgran, och kottarna från dessa gillas tydligen av bändelkorsnäbb som ju annars är en specialist på lärkkottar (fast de äter från vanlig gran också, men ska man hitta bändlar är det dock ett hett tips att leta bland lärkträd). Vid detta försök såg jag fyra ex av mindre korsnäbb. Ett litet framsteg.

Under de två timmar jag spenderat på lokalen hade artlistan fått sig en knuff framåt trots avsaknad av de arter jag letade efter. Gärdsmyg (#44), grönsiska (#45), kricka (i bäcken västerut in i samhället (#46), skäggmes (som ökat påtagligt i Malmötrakten efter några svårare år, #47), vattenrall (hörd, #49), större hackspett (#50) och slutligen vitkindad gås, en flock som flög förbi (#51). Stjärtmesar som vissa år är svåra i Malmö (i år dock talrikare än någonsin) sågs vid flera tillfällen.

 Stjärtmes. Husie mosse 5/1

Efter att inte ha sett strömstare för tredje gången gjorde jag mig redo för att inte se bändelkorsnäbb för en fjärde och sista. Nu var där något fler korsnäbbar i dungen, jag såg ca 5-6 st när jag gick en liten runda mellan träden. Då fylls plötsligt luften av ljud och en flock på ca 20 korsnäbbar lämnar dungen under ljudligt lockande. Jag spanar vilt och då hörs det för bändelkorsnäbb (#52) karakteristiska tut-lätet. Flocken delar sig i två ungefär lika stora delar. Hälften drar iväg och hälften vänder tillbaka. Precis innan de ser ut att landa ser jag en honfärgad korsnäbb med tydliga vita vingband. En sådan observation som på sträckräkningarna på Nabben (som jag själv medverkat i två höstar) går till protokollet som "bändelkorsnäbb". Lätet var hur som helst bortom all tvekan.

Det här förbryllade mig enormt. Kan 20 korsnäbbar ha varit så anonyma när de åt att det inte gick att se dem (de jag såg i dungen var mestadels helt tysta)? Kom de inflygande obemärkt när jag gjorde annat (då borde jag hört dem)? Frågorna hopar sig men jag lyckades till slut i alla fall "se" eller i alla fall höra en bändel. Jag kommer sannolikt återvända till platsen, kanske redan i morgon då det inte finns något annat jättehett i närheten (nilgåsen eftersöktes idag av andra utan resultat), dels för att få bilder på bändelkorsnäbb men också för att se de båda andra arterna som jag inte lyckades se idag.

Hade jag kört bil hade jag säkert gett upp tidigare och åkt någon annanstans, kanske återvänt om någon hade hittat bändelkorsnäbb. Men har man cyklat är man inte lika rörlig, man hinner inte lika långt och lika snabbt. Man måste planera mer, vara mer strategisk och mer uthållig. Idag lyckades jag ganska bra med det.
Vitgrandungen vid Husie mosse feat. min cykel intill bänken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar