tisdag 14 april 2015

14/4: Litet innerstadsdrag

Lyckades ej få någon acceptabel bild på djuret men den hoppade i kanten av häcken till höger på bilden. S:t Pauli norra kyrkogård, Malmö 14/4


Idag sågs rapporterades det en göktyta från S:t Pauli kyrkogård i centrala Malmö. Sent på eftermiddagen cyklade jag dit för att försöka se den. Jag träffade två skådare på platsen men ingen av dem hade sett den under den gångna halvtimmen. Fågeln föreföll av tidigare rapporter vara både svårsedd och rörlig.

Hur som helst gick vi omkring i området en stund och letade. Efter 20-30 minuter lyckades jag återfinna den i kanten av en häck. Där lekte den kurragömma och såg hela tiden till att hoppa ut på den sida där vi som försökte se den inte befann oss. Efter en stund tappade vi bort den helt. Men trevligt var det att se den - jag ser inte många göktytor (#136) på ett år.

Göktyta är en sparsam, och lite tillbakadragen häckfågel i Skåne. För de som är aktiva fågelskådare vet ni säkert att den, trots sitt mycket udda utseende, är en hackspett trots att den varken hackar eller klättrar på stammar. Dessutom är den, till skillnad från andra hackspettar, en tropikflyttare. De brukar återvända sent i april eller under första halvan av maj så detta var ett mycket tidigt fynd. Min allra tidigaste någonsin faktiskt. Men lustigt nog såg jag (med flera) en annan göktyta på samma plats den 17 april 2013. S:t Pauli kyrkogård är en riktigt bra plats att leta rastande flyttfåglar på. De senaste åren har det bland annat setts taigasångare och halsbandsflugsnappare här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar