onsdag 22 april 2015

21-22/4: Årets första natt i fält


Almentornet, Krankesjön 21/4
Jag har väntat i två veckor på att kunna göra den exkursion jag gjort i dagarna. Men det har blåst och blåst och blåst och i mitt huvud har jag känt att det dels skulle vara jobbigt att cykla och dels att det skulle vara svårt att höra de fåglar jag ville höra. Men sedan några dagar tillbaka hade SMHI varit väldigt inbjudande just kring tisdag eftermiddag, natten mot onsdag och resten av onsdagen. Sen ska det visst börja blåsa igen. Men denna "lucka" i den blåsperiod med huvudsakligen nordvästvind som varit tänkte jag utnyttja. Till att se eller höra (för några är svåra att se) ett antal arter som inte är särskilt ovanliga där de finns, men som inte finns vid eller nära Malmö. Av den anledningen att Malmötrakten saknar såväl skog som riktiga fågelsjöar (förlåt, Arriesjön).

Jag gav mig av kring 17.30 på tisdagskvällen. Mitt mål var Krankesjön, en väldigt känd fågelsjö som jag besökt mycket förr men mindre på senare år. Avståndet dit är ca 35 km, men jag stannade för kaffe hos mina föräldrar i Staffanstorp efter 15 km. Sista två milen hade jag bra flyt och nerförsbackarna vid Torna Hällestad gjorde att jag var framme vid sjön efter mindre än en timme från Staffanstorp. Jag kände mig i väldigt bra form - den senaste tidens cykelträning har gett resultat.

Krankesjön mot väster resp. öster, sett från Almentornet.

Sista timmen av skådarljus stod jag i Almentornet i sjöns västra del. Vinden var obefintlig och himlen saknade i princip moln. Det låg mycket änder och skäggdoppingar på sjön, några stora moln av starar svepte omkring, ett tranpar kom inflygande och det var allmänt trevligt. För min artlista var det dock två ljud som gav tillskott - rördrom (#156) och när det började bli dunkelt började morkullla (#157) spelflyga (jag hade senare ytterligare några individer av båda arterna).

Jag gav mig sedan av och begav mig mot Silvåkra, öster om sjön. Jag gjorde detta genom att omväxlande gå och cykla på småvägar och stigar som jag kände ledde i rätt riktning och därför tog det ett tag, eftersom jag hade dålig koll på exakt var jag var och kanske gjorde några felval. Men till slut kom jag ut i Silvåkraallén.
Krankesjön 21/4. Notera molnet av starar mot himlen.

Det var för tidigt att lägga sig så jag cyklade norrut mot Harlösa och svängde in mot Ängstorpsdammen längs med södra sidan av Kävlingeån för att eventuellt kunna höra en småfläckig sumphöna eller något annat kul. Det lyckades inte (det har inte hörts någon sumphöna där i år så inget konstigt med det - ser dock bra ut) och inte bara det - när jag kom cyklande på grusvägen stod det plötsligt två stridsvagnar på vägen. Det var visst militärövning på gång och jag blev, mycket vänligt, ombedd att avlägsna mig från småvägarna på övningsfältet. Så jag cyklade tillbaka till Silvåkra och tog in på Hotell Silvåkra, vilket är ett litet vindskydd norr om fågeltornet. När jag lagt mig började en kattuggla (#158) ropa från norr. Det är en art som finns i Malmö, men i år är det bara ett par som rapporterats och jag var där och letade utan framgång för ett tag sen (den kvällen var så sunkig att jag ej skrev något om det). Den underhöll mig sedan en god stund.
Hotell Silvåkra 22/4

Det var ganska kallt nu, men med gott om kläder på och både mössa och vantar sov jag nog åtminstone fyra timmar innan jag vaknade vid 5.30 till ljudet av bland annat entita (bara min andra för året - finns ej heller i Malmö) och större hackspett. Det var dimma både över land och sjön så ett kort besök i gömslet vid sjökanten gav inget annat än en pungmes som hördes norrifrån. Dimman gjorde mig inte mycket - det fanns inget i sjön, åtminstone vad jag känner till, som jag "behövde se".



Vombs Fure 22/4
I stället begav jag mig mot Vombs Fure. Vombs ängar på vägen dit var också insmort i dimma så jag cyklade snabbt förbi. Kom in i skogen och njöt av årets första riktiga tallskog för min del. Jag åt frukost vid "Näbblinjen" (småvägarna i furet heter "linjer") och noterade arter som trädkrypare, svartmes och dubbeltrast, arter som jag sett i Malmötrakten i år men bara någon enstaka av varje. Och så plötsligt, ett litet rullande läte från talltopparna - jodå, tofsmes (#159). Detta är en art som är relativt vanlig i tallskog men extremt stationär så den är faktiskt aldrig någonsin anträffad i Malmö kommun. Vomb är troligen det närmaste stället den häckar på.

Försökte se Vombsjön men det gick inget vidare (övre). Trädkrypare (nedre). Vombs Fure 22/4
Även Vombsjön var täckt i dimma så jag testade lite andra vägar i furet för att hitta mer småfåglar. När man letar sjungande fåglar med öronen är det lyxigt med cykel. Gärdsmygar, taltrastar, talgoxar och bofinkar dominerade ljudbilden. Mitt mål var att hitta talltita, men det gick trögt. Jag var efterhand ganska långt österut i furet och började leda cykeln längs med "Björkalinjen". Boom! En gröngöling flyger upp från marken (#160) - ännu en art som är dundersvår i Malmötrakten. Ibland ses det någon kringströvare men jag har aldrig sett den i kommunen. Ännu lite senare börjar det bli mycket ljud igen. Kungsfåglar, större hackspett, någon svartmes, en spillkråka och tofsmes igen. Och så ett omisskänsligt "tää-tää-tää". Jag ser den aldrig men talltita (#161) tar man utan problem på lätet. Mycket nöjd lämnar jag furet, inte bara för framgången med fåglarna utan för att det var härligt att vara i skog och känna den fantastiska doften av tall. En av Sveriges bästa dofter!
Vombs ängar 22/4

På vägen tillbaka passerade jag åter Vombs ängar och dimman hade nu gett sig av. Några gulärlor (#162) hade anlänt, vit stork fanns på bo längs Klingavälsån och i en av pölarna på ängarna låg en ensam hane årta (#163). Fikor både i Torna Hällestad och hos föräldrar i Staffanstorp gjorde att hemvägen gick lätt och jag hade gott om krafter kvar när jag anlände till Malmö vid 14-snåret.

Detta var en mycket härlig utflykt och jag inte bara kände mig starkare fysiskt än tidigare, jag bröt också en psykologisk spärr som gjort att jag tvekat att cykla längre sträckor.

Vit stork. Vombs ängar 22/4





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar