måndag 20 april 2015

20/4: Magi på Sibbarp


Sibbarp visade sig från sin bästa sida idag. Alla bilder är klickbara för större storlek.
Idag kom det rapporter om ringtrastar från flera ställen i Skåne. Ringtrast är en art som häckar i svenska fjällen och ses här på flyttning i mindre antal. Den skiljer sig från de flesta andra flyttande arter i det att den är mycket mer talrik på våren än på hösten, dessutom betydligt mer förutsägbar. Sträcktoppen brukar infalla precis nu, någon gång under andra halvan av april. Totalt på en vår brukar ett hundratal individer rapporteras från Skåne, men de brukar vara utspridda och det är fullt möjligt att misslyckas med att se någon om man inte är på hugget. Och för mig gäller det alltså att se ringtrast nu om jag ska ha en hygglig chans att få in den på Arttrampet.

Ringtrastar. Sibbarp 20/4

Det kom rapporter om några ringtrastar som setts, men dragit vidare, söder om Bunkeflostrand. Sen kom det en rapport om två stycken vid Sibbarp och efter en stund en ny rapport att det rörde sig om tre individer. Det är inte långt dit - 7 km kanske - så jag tog inga fångar. När jag kom fram till platsen där de setts, en stort gräsområde innanför stranden längs med campingen fanns upptäckaren, Lars Silow och en skådare till på platsen. Och framför oss på gräset gick det ringtrastar (#155). 7 stycken! En helt otroligt häftig syn. Senare visade det sig att det till och med rörde sig om 8 stycken. Detta är det största antalet ringtrastar jag någonsin sett på en gång.

Ringtrast. Sibbarp 20/4
Ringtrast är en absolut favorit hos mig. Jag kan aldrig se mig mätt på dem. Hanarna är mörkare med mer rent vitt halsband och nästan alla dagens fåglar såg relativt hanlika ut. Men det finns en viss variation och det är inte helt lätt att könsbestämma dem alltid. Men det brukar också vara så att hanarna flyttar lite tidigare än honorna så det är nog i sin ordning.

Dagens inflöde beror säkert på att trastarna varit sugna på att sträcka över Öresund ett tag men tyckt att det blåst för mycket. Så det har samlats på lite och nu blev det ketchupeffekt av det hela.

Ringtrastar. Sibbarp 20/4


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar