onsdag 15 april 2015

15/4: Flera nya arter i blåsten

Husie mosse 15/4

Det har blåst mycket i Malmö denna vecka. Det känns som jag upprepar mig, men det är verkligen blåsigt. Nära nog kuling. Idag låg vinden först på SV, sedan på V. Under eftermiddagen tog jag ändå ett djupt andetag och gav mig ut. Destination var Husie mosse, ett ställe jag besökte flera gånger i januari. Nu var det dags igen, och den främsta orsaken var att pungmes, en art som häckade här förra året, setts igen de senaste dagarna.

Jag cyklade dit vilket gick fort p.g.a. medvind. Det är ganska exakt 6 km och det tog inte mycket mer än en kvart. Jag parkerade och började gå runt mossen, såg tre par snatteränder på vattenytan innan jag gick in i dungen söder om mossen.
Snatteränder. Husie mosse 15/4

I dungen, som kan vara en riktig magnet under flyttningstid, var det inte mycket fåglar. Men ett litet läte väckte mitt intresse och efter en stund föll ögonen på en hona av mindre hackspett (#137). Den har setts här tidigare, men förefaller inte alls lätt. Tyvärr hann jag ej få någon bild på den innan den drog in i tät vegetation. Jag fortsatte runt mossen och när jag kom upp till norra änden hörde jag pungmes (#138) tämligen omgående. Sen tystnade den och jag hörde en kungfågel som lät lite rivig i tonen och fick mig att misstänka brandkronad. Lyckades ej se den men såg i stället en hane svarthätta (#139), en ny årsart för mig. Pungmesen dök sedan upp, men mycket snabbt och kortvarigt och virkade lite bomaterial alldeles nära där den häckade förra året. Sen drog den ut i vassen igen.
Rester av fjolårsbo av pungmes. Husie mosse 15/4

Njöt vidare av vårblommor. Botaniken tillför en ny dimension till att vara ute, åtminstone för mig.


Hålnunneört (övre) och Kabbeleka (undre). Husie mosse 15/4
Nöjd cyklade jag vidare. Nu valde jag att besöka Lindängelunds rekreationsområde söder om stan (Husie mosse ligger öster om). Vägen dit var alltså åt sydväst, d.v.s. rakt emot vinden som var så pass stark att den blåst omkull min cykel då jag parkerat den vid mossen. Men jag bet ihop, trampade på och var vid gott mod när jag anlände till Lindängelund. Huvudmålet var att se mindre strandpipare och det var en enkel match (#140). Jag såg två stycken tämligen omgående.

Överst damm på Lindängelunds rekreationsområde - typisk biotop för mindre strandpipare (nedre)
Annat kul på platsen var årets första (2 st) ladusvalor (#141) och en handfull silltrutar. Inte en jättelång utflykt, men bra utdelning och vägen hem, återigen i medvind, gick fort och lätt.
Silltrut. Lindängelunds rekreationsområde 15/4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar