lördag 18 april 2015

16/4: En del nytt över havet


Sträckskådning. Helikopterplattan, Malmö 16/4
Denna morgon cyklade jag ner till Helikopterplattan i Malmö hamn för att se om det sträckte några sjöfåglar. Mitten av april är sjöorrarnas tid och det kan ses ansenliga antal på väg söderut genom sundet. Precis som ejdrarna så sträcker de alltså söderut för att runda Skåne på sin väg upp i Östersjön. Alla sjöorrarna gör dock inte det - många tvärar över Skåne under vårnätterna och under klara nätter har man då goda chanser att få höra dem. Men i sundet ser vi dem på dagen och bra dagar kan det vara flera tusen.

Det var det inte denna morgon, men väl ett hundratal. Sjöorre hade jag sett innan, men bland de lite mer fåtaliga sträckarna hade jag en del nya årsarter att hämta. På sydsträck noterade jag två sillgrisslor (#142), fyra svärtor (#143) och två kentska tärnor (#144) som gav artlistan en boost. Förutom detta även sju smålommar under de knappa två timmar jag la på sträcket. Det är som ni märker inte särskilt mycket fåglar och så är det de flesta dagar, men det är ändå småtrevligt. Ännu lite mer trevligt blev det när jag får in en liten dopping som ser ut att ha lyft från vattnet, flyger ett hundratal meter och fäller igen. En svarthakedopping - en ganska ovanlig art i sydvästra Skåne och en art jag inte alls räknat med den här morgonen (#145). De rejäla vågorna gjorde det dock nästan omöjligt att hitta den på vattnet.

Jag cyklade vidare till Spillepeng norr om stan och gick en runda kring skjutbanan där. Området kan vara bra för trastar och då det rapporterats en ringtrast, en viktig art att få in i april, från S:t Pauli kyrkogård på morgonen tänkte jag att jag skulle visa att jag kunde hitta en sådan själv. Det kunde jag inte, men helt lottlös blev jag inte då jag i ett parti med lä (det blåste runt 10 m/s från nordväst) hittade ett gäng kungsfåglar och där lyckades finna en hane av brandkronad kungsfågel. Jag såg ju en sådan härom veckan så den var inte ny för året, men det är en art som alltid är kul att se.
Rödvingetrast. S:t Pauli kyrkogård, Malmö 16/4
Sist körde jag inom S:t Pauli och kollade efter ringtrasten. Det lyckades inte så väl. Det fanns fyra arter av trast på lokalen - förutom de häckande kol- och björktrastarna även några rastande individer av tal- och rödvingetrast. Men ringtrasten verkade ha gett sig av. Har dock goda förhoppningar att se en den kommande veckan eller veckan efter det. På lokalen såg jag för övrigt årets första rödstjärt (#146).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar