måndag 6 april 2015

Kort påskuppdatering

Under påskhelgen har det blåst nordvindar i Skåne. Det har inte kommit in mycket fågel och jag har inte gjort några större utflykter. En skedstork som sågs i Foteviken lyfte och drog iväg strax efter att jag lämnat hemmet för att se den (jag vände då tillbaka) och sen var jag trög när det sågs en amerikansk bläsand ungefär 15 km söderut igår. Anledningen var att det spekulerades i att det var en hybrid. Men på kvällen var den rapporterad som säker ändå. Den fågeln tror jag dock är kvar så jag har inte gett upp hoppet om den. Problemet är att bläsänderna mellan Klagshamn och Foteviken ligger ganska långt ut från stranden (p.g.a. långgrunt).

Tre nya arter har jag sett i helgen, samtliga helt väntade - taltrast (#128), gransångare (#129) och rödvingetrast (#130).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar